Saturday, November 13, 2010

Pilihan



Bisakah aku
Membahagiakan mereka yang mendambakan
Mendahagakan kasih sayang
Bagi insan
Yang telah lama terkurung dalam kegelapan
Dia
Insan yang mengenaliku
Lantas mengasihi dan menghormatiku
Lalu aku mengasihinya
Memberi segenap kepercayaan dari diri ini
Namun
Masa meruntuh hubungan
Keadaan menjarakkan
Ya Allah
Hanya engkau yang mengetahui
Seluruh rasa gementar tubuh ini
Tatkala teknologi mengubah segala
Ya Allah
Mengapa aku bisa mempersendakannya
Tergelak dalam kesedihannya
Mengurai janji yang tersulam
Memecah tembikar zaman
Ya Allah
Akukah manusia hina
Yang bisa bahagia dalam penderitaan
Mengusap air mata dengan kaca
Menawar kemanisan dengan garam
Ya Allah
Adakah engkau memberi aku pilihan
Memilih yang terbaik
Tapi
Ia sesuatu yang menyakitkan
Merobek isi hati
Merejam segenap ruang tubuh
Hancur berkecai
Harapan yang dibina
Matanya berkaca dalam tawa
Cuba mengetawakan aku
Membuat aku bisa bahagia dan tenang seperti dulu
Walhal
Jauh di ulu hatinya pedih
Bagai disiat-siat isi jiwanya
Dia tersenyum
"Bersabarlah ini adalah dugaan"
Indah bisikannya
Tulus dan tenang
Angkara aku
Yang mencipta permainan
Permainan kasih
Yang bisa membakar diriku sendiri
Aku dilema
Hilang arah
Buntu
Tidak tahu kemana
Kenapa aku tersenyum?
Hilang kewarasan
Walau pedih menusuk tangkai jantung
Kenapa aku gila
Mencipta permainan ini
Menghancurkan kepercayaannya
Meruntuh istana bayangan
Istana itu
Sungguh indah
Kami bina bersama
Diiringi dengan rerama indah
Tapi aku yang menruntuhkan!menghancurkan!
Gila....
Manusia memang gila
Gila dengan nafsu
Kehendak diri dan kepentingan
Dalam menyulam keegoan diri
Dalam mengejar sesuatu yang sementara
Ya Allah
Mampukah aku?
Layakkah aku?
Meminta keampunannya
Menrungkai jalan cerita kehendak jiwa
Wahai iinsan mulia
Empunya hati jauhari
Biarlah
Masa menentukan
Andai jodoh terpisahkan
Biar wanita berperibadi menjadi pendampingmu
Biar wanita indah tuturnya di sampingmu
Jangan Kau mencari aku
Aku manusia hina
Mementingkan diri
Mengejar sesuatu yang tidak pasti
Ya Allah
Andai aku miliknya
Biar bulan dan matahari bersatu
Biar laut bergelora
Aku miliknya dan dia milikku
Ya Allah
Andai aku pilihannya
Berikanlah petunjuk
Penyuluh lorong hidup
Biar jalan itu berteman.

(J4HFNI-IMU&ILUSM)-12.56 AM-14.11.10(AHAD)

No comments:

Post a Comment